حقوق دان

وکیل پایه یک حقوقی وکیفری دادگستری

حقوق دان

وکیل پایه یک حقوقی وکیفری دادگستری

وکیل پایه یک حقوقی دادگستری ،وکیل پایه یک کیفری ،انحصار ورثه ،اصل خواسته و تاخیر تادیه ،جاعل و کلاهبرداری ،فریب در ازدواج ،سهم الارث،اعسار،وکیل پایه یک ملکی ،وکیل حقوقی وارث ،وکیل سرقفلی و کسب‌وکار ،مشاوره حقوقی رایگان ،مشاوره کیفری رایگان ،مشاوره حقوقی آنلاین ،مشاور حقوقی تلفنی ،مشاور کیفری آنلاین ،مشاوره کیفری تلفن

آخرین مطالب

حقوق دان 47.             09017707167

انواع خسارت‌های قابل مطالبه عبارتند از :

1. خسارت‌های قراردادی:

این نوع خسارت‌ها زمانی مطرح می‌شوند که یکی از طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکند یا با تأخیر عمل کند.

 انواع خسارت‌های قراردادی شامل موارد زیر است:

 

خسارت ناشی از عدم انجام تعهد: 

اگر یکی از طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکند، طرف دیگر می‌تواند خسارت‌های ناشی از این عدم انجام تعهد را مطالبه کند.

خسارت تأخیر در انجام تعهد: 

در صورتی که تعهد با تأخیر انجام شود، طرف متضرر می‌تواند خسارت‌های ناشی از این تأخیر را مطالبه کند.

2. خسارت‌های غیرقراردادی (قهری):

این نوع خسارت‌ها زمانی مطرح می‌شوند که خسارت به دلیل تقصیر یا کوتاهی فردی به دیگری وارد شود.

 انواع خسارت‌های غیرقراردادی شامل موارد زیر است:

 

خسارت‌های ناشی از تقصیر:

 اگر فردی به دلیل تقصیر یا کوتاهی خود به دیگری خسارت وارد کند، متضرر می‌تواند جبران خسارت را مطالبه کند.

خسارت‌های ناشی از جرم: 

در صورتی که خسارت به دلیل ارتکاب جرم وارد شده باشد، متضرر می‌تواند علاوه بر مجازات کیفری، جبران خسارت‌های مادی و معنوی را نیز مطالبه کند.

3. خسارت‌های مادی و معنوی

خسارت‌های مادی:

 این نوع خسارت‌ها شامل خسارت‌های مالی و اقتصادی است که به دلیل عدم انجام تعهد یا تقصیر وارد شده است. 

مثلاً هزینه‌های اضافی که به دلیل تأخیر در تحویل کالا به وجود آمده است.

خسارت‌های معنوی:

 این نوع خسارت‌ها شامل آسیب‌های روانی و عاطفی است که به دلیل تقصیر یا کوتاهی فردی به دیگری وارد شده است. مثلاً آسیب‌های روانی ناشی از افترا یا توهین.

4. منافع ممکن‌الحصول:

این نوع خسارت‌ها شامل منافع و سودهایی است که متضرر به دلیل عدم انجام تعهد یا تقصیر از دست داده است.

 مثلاً سودی که یک تاجر به دلیل تأخیر در تحویل کالا از دست داده است.

 

شرایط مطالبه خسارت

وجود خسارت: 

باید خسارتی واقعی و قابل اثبات وجود داشته باشد.

رابطه سببی: 

باید رابطه سببی بین عمل یا ترک عمل خوانده و خسارت وارده وجود داشته باشد.

تقصیر یا کوتاهی: 

باید تقصیر یا کوتاهی از سوی خوانده ثابت شود.

نحوه مطالبه خسارت

دادخواست: 

متضرر باید دادخواستی به دادگاه صالح تقدیم کند که در آن خسارت‌های وارده و دلایل آن‌ها را توضیح دهد.

رسیدگی دادگاه:

 دادگاه پس از بررسی دلایل و مدارک، میزان خسارت را تعیین و حکم به جبران آن صادر می‌کند.

اگر سوالات بیشتری دارید یا نیاز به توضیحات بیشتری دارید، می توانید با وکلای متخصص حقوق دان 47 تماس بگیرید.

حقوق دان 47.              09017707167

  • وکیل پایه یک دادگستری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی